Hvorfor er er folk med stress dummere end andre?

Vi skal starte med at komme med en indrømmelse. Denne overskrift er direkte inspireret af et blog indlæg på Børsen af Morten Munster, der hed: “Hvorfor er fattige menneske egentligt så dumme?” . Det er et noget provokerende udsagn, men når man dukker ned i teksten, er der nogle virkelig fine pointer, der også relaterer sig til stress. Der er pointer, som er meget værd at være opmærksomme på, når det gælder stresshåndtering.

Overskriften kan virke lidt hårdtslående, men man bliver faktisk dummere af at have stress, det er heldigvis ikke omvendt. Det ikke dummere mennesker, der ofte bliver ramt af stress. Det vi gerne vil lære dig her er, hvordan du bryde den onde cirkel, hvor jo mere stresset, du er jo mindre kan du.

Vi hos ReSTEAM ønsker at lære folk med stress, hvordan de med relativt simple øvelser kan forebygge og håndtere stress. Gennem en fast strutur med øvelser bliver du step by step taget i hånden og ledt mod mere mentalt og fysisk ro og overskud. Hvis du kan li’, hvad du læser, må du endelig dele med andre, der kan finde god gavn af det. Det sætter vi virkelig pris på.

I dag skal det handle om hvordan du får mere mental båndbredde og kan overskue mere og sænker dit stressniveau.

Knappe ressourcer skaber stress og gør os dummere

Når ressourcen er knap og opgaven er stor bliver vi stressede.

Når ressourcerne omkring os er knappe, og opgaverne er mange, bliver vi stressede. Med ressourcer mener vi bl.a. , tid, søvn, penge, venner, kompetencer, familie, kollegaer osv. Hvis der er en god vægtning mellem ressourcer, og opgaven man står overfor, er det sandsynligt, at man ikke bliver lige så stresset.

Nogle gange kan en knap ressource dog også give et tunnelsyn og et drive, der er vigtigt for at få opgaven løst. De fleste kender fornemmelsen med at skulle til eksamen og deadline nærmer sig, tidsressourcen er knap og så får man virkelig udrettet noget. Andre gange er opgaven for stor og det modsatte sker, og vi lukker ned. Hvis ressourcen er for knap for længe, eller man ikke føler, man har kompetencen begynder det at tærer på os mentalt.

Det er den mentale tæring, der gør os dummere. Når vi stresser over knappe ressourcer, når vi bekymrer os, om vi kan klare det, falder vores IQ med op til 14 point (https://harvardmagazine.com/2015/05/the-science-of-scarcity). 14 point er ret voldsomt. For normalbefolkningen svarer det til, at man bliver 14% dummere. Vores mentale båndbredde bliver simpelthen mindre, når vi stresser over vores knappe ressourcer. Vi får mindre overskud, og vi kan måske endda mærke det fysisk i kroppen som kvalme, trykken for brystet, knugen i maven og halsen mm. Problemet er at det bliver en ond cirkel. Jo mere pressede vi er på ressourcen, jo mindre mentalt overskud får vi, jo dummere bliver vi, jo dårligere beslutninger træffer vi, og jo mere stressede bliver vi.

Sæt en kæp i hjulet og stop karrusellen

Den onde cirkel kan være lidt lige som at sidde på en karrusel, der kører alt for hurtigt og giver voldsom kvalme. Så hvad gør man, hvis man sidder på karrusellen? Man kan bede om at få den stoppet, sænke farten eller springe af. Bliver man siddende bliver det sikkert bare værre. Hvis ressourcen er knap, må man se om man kan gøre noget for at øge ressourcen, eller om man kan gøre noget ved selve opgaven så den passer til ressourcen. Så det er en god idé, at få vurderet situationen man står overfor.

Hvor er det ressourcen mangler?

Du kan stille dig selv disse spørgsmål for at finde din vej af karrusellen:

  • Har jeg overhovedet kompetencerne til at klare opgaven?
    • Hvis ikke ,hvad kan jeg gøre for at få dem?
    • Hvem kan jeg spørge?
  • Hvordan er økonomien?
    • Er det noget jeg kan gøre for at øge økonomien eller skærer i udgiften?
  • Får jeg den hjælp og assistance, jeg har brug for?
    • Hvem kan jeg spørge til råds?
    • Hvem kan hjælpe?
  • Får jeg sagt til og fra?
    • Ved jeg overhovedet hvordan jeg får sagt til og fra ordentligt?
    • Hvordan øver jeg det?
  • Hvordan er min søvnhygiejne og søvnkvalitet?
    • Er det noget jeg kan gøre for at optimere min søvn?
  • Får jeg holdt pauser og får bragt kroppen i balance?
    • Hvordan holder jeg en effektiv pause, der faktisk lader mig op?
  • Holder jeg for mange pauser, og får ikke gjort noget?
  • Er der balance mellem familie, hobbyer, arbejde?

Ved at besvare spørgsmålene (eller lingende spørgsmål) får du et bedre overblik over, hvor du skal sætte kæppen i hjulet, og hvor der er noget, du mangler. Når du ved det, har du lidt bedre mulighed for at stoppe, sænke farten eller springe af karrusellen.

Bliver du ved med at gøre det samme, skaber du samme resultater.

Inden for NLP (Neuro Linguistisk Programering) har man et udtryk der hedder: “Bliver du ved med at gøre det samme, skaber du de samme resultater.” Inden for angstbehandling siger man klassisk, at den bedste kur er at gøre det modsatte af, hvad du plejer. Det samme er generelt sandt, når det gælder stresshåndtering. Find ud af hvor udfordringen lægger og gør det modsatte.

Du behøver ikke ordne hele verden på en gang. Skan din virkelighed igennem – det du står overfor – og spørg dig selv, “Hvis jeg skal gøre et eller andet, der sænker farten på den karrusel bare lidt, hvad skal det så være? Hvor er det jeg har mulighed for at ændre, opgaven, mine kompetencer, min adfærd og som ville have den største betydning lige nu, hvis jeg bare øver lidt hver dag?” Det kan være svært nogle gange selv at se svaret, når man er stresset. Undersøg om der er nogle, der kan se din situation udefra og hjælpe dig til at besvare det spørgsmål.

Det er det, at gøre noget anderledes, eller at arbejde for at øve det man endnu ikke kan, der skaber roen og giver det mentale overskud og sænker stress.

I sidste uge skrev vi om hvordan du får et mere favorabelt mindset. Hvis vi selv skal sige det, indeholder det indlæg en genial øvelse i forhold til, hvordan du styrker dig selv og nemmere kommer ud af en uheldig spiral. Læs og se videoen her: https://www.resteam.dk/dit-mindset-afgoer-din-virkelighed/

Hvis du ønsker en øvelse i mentalt at lave adfærdsændringer, kan du læse og se videoen her: https://www.resteam.dk/reguler-din-adfaerd-og-bliv-en-mindre-stresset-version-af-dig-selv-under-coronakrisen/

Tak for nu

Håber virkelig du fik noget du at dette indlæg. Som sagt ønsker vi hos ReSTEAM at lære så mange folk med stress som muligt, hvordan de med relativt simple øvelser kan forebygge og håndtere stress. Et ReSTEAM-forløb er en fast strutur med øvelser, og du bliver step by step taget i hånden og ledt mod mere mentalt og fysisk ro og overskud og evnen til at ændre adfærd. Hvis du kan li’, hvad du læser, må du endelig dele med andre, der kan finde god gavn af det. Det sætter vi virkelig pris på, og det ved vi fra vores tilbagemeldinger at der er rigtig mange andre der også gør. Hvis du mener at vi kan hjælpe dig på nogen som helst måde, enten med generelle spørgsmål eller gennem et decideret ReSTEAM-forløb, må du endelig bare tage kontakt.

Hvorfor er folk med stress dummere end andre?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Hvis du kunne li' denne post, sætter vi kæmpe pris på, at du deler.

LinkedIn
LinkedIn
Share